مرا از خواب غافلان، هوشیار ساز/ شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان+صوت
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۷۲۲۶۶
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری فارس، در دعای روز اول ماه مبارک رمضان میخوانیم:
اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ
وَقِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ
وَنَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ
وَهَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ
وَاعْفُ عَنِّی یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ
خدایا روزه مرا در این روز مانند روزهداران حقیقی قرار ده
و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما
و مرا از خواب غافلان، هوشیار ساز
و در این روز جرم و گناهم را ببخش، ای خدای عالمیان!
و زشتیهایم را عفو فرما، ای عفو کننده از گناهکاران عالم
دعای روز اول ماه مبارک رمضان با صدای سعید نسیمی (ضبط شده در استودیوی خبرگزاری فارس) را از پخشکننده زیر بشنوید:
*بخشش کثیر در این ماه است/خدای متعال هر لحظه میآمرزد
آیتالله روحالله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران در شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان میگوید:
اولاً دعاهای ماه مبارک رمضان دعاهایی است که برای نزدیک شدن انسان به پروردگار عالم و اعلامِ بندگی است با ساحت خداوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
روزهداران حقیقی فطرتشان این است که فقط دهانش از خوراک و نوشیدنی بسته نیست بلکه اعضا و جوارحشان همه در حال صیاماند، چشمشان، گوششان و یک یک اعضا و جوارحشان گناه نمیکنند، دهان دروغ نمیگوید، روزه است، گوشششان غیبت نمیشنود صائم است و همه اعضا و جوارحشان روزه است، صیام حقیقی اینگونه است، صیامی که بنده را به بندگی خدا نزدیک کند و بشود عبدالله.
خدایا و سحرخیزیام را به عنوان سحرخیزان حقیقی برای من قرار بده؛ «وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ». جالب است بدانیم گاهی اکثر ما در شبهای ماه مبارک رمضان بیداریم و برای حداقل ساعاتی بلند میشویم برای سحری خوردن در حالی که سحری خوردن یکی از مستحبات ماه مبارک رمضان است و اشکالی هم ندارد ولی اصلِ سحرخیزی به خاطر این است که انسان شبخیزی را تمرین کند، شبخیزی را بندگان صالح خدا که همیشه انجام میدهند و آنها هر شب ساعاتی را بلند میشوند به عبادت و بندگی خدا میپردازند، ما هم تمرین کنیم در ماه مبارک رمضان که آن حال قیامکنندگان خوب و حقیقی را داشته باشیم یعنی ما هم فقط برای خوردن و آشامیدن و به تعبیر عامیانه سحری خوردن بیدار نشویم بلکه برای دعا، برای خواندن نماز شب بیدار شویم، تمرین بسیار خوبی است در ماه مبارک رمضان برای قرآن خواندن.
پس این یکی از خصایصی است که میتواند در ماه مبارک باشد و خدایا من را بیدار کن در این روز از خواب غافلان؛ «وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ» اتفاقاً در ماه مبارک رمضان جالب است پیامبر عظیمالشان در خطبه جمعه آخر ماه شعبان المعظم بیان فرمودند: ای مردم به استقبال شما میآید، ماهی که رحمت دارد، برکت و مغفرت دارد، بیان فرمودند مطالبی را از جمله اینکه خواب شما در این ماه عبادت است، چون وقتی کسی گناه نکند چشم و گوشش را و اعضا و جوارحش را کنترل کند خواب او هم میشود عبادت ولی اینجا میفرمایند خدایا من را از خواب غفلت بیدار کن نه اینکه من این در ماه مثلاً خوابم کم شود بلکه خواب من خواب غافلین نباشد طوری نباشد که من در خوابِ غفلت باشم ماه رمضان بگذرد و من بنده صالح خدا نشوم.
«وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ»؛ ببخش گناهانم را ای خدای جهانیان، خدای متعال عنایت میکند جرم انسان، گناه انسان را به کرمش میبخشد و ماه مبارک رمضان یکی از خصوصیاتی که ائمه اطهار(ع) و حضرات معصومین(ع) بیان فرمودند این است که بخشش کثیر در این ماه است و خدای متعال هر لحظه میآمرزد در غیر از ماه مبارک رمضان حَسب روایت شریفه گاهی بیان میکنند ایام خاصی است مانند شبهای جمعه درهای رحمت برای همه انسانها باز میشود و آمرزیده میشوند اما ماه مبارک رمضان پیامبر عظیمالشان فرمود از روز نخست دربهای رحمت الهی باز میشود و هر ساعت و هر ثانیه آن هزاران هزاران نفر کسانی که جرم کردند مورد عنایت و بخشش خداوند قرار میگیرد و لذا در دعای روز اول میخوانیم: خدایا عفو کن از من ای کسی عفوکننده از گناهکاران عالمی.
پس خداوند متعال کسی است که میبخشد، میگذرد، عفو میکند، کسی نیست که انتقام بگیرد بخصوص در ماه مبارک رمضان هر کسی گناه کرده، از خدای متعال خاضعانه و خاشعانه با حال صیام و قیام طبعاً خدای متعال او را میآمرزد و از او گذشت میکند، مورد عفو الهی قرار میگیرد، دیدید گاهی رهبر معظم انقلاب بعضی از مجرمین را عفو میکند ماه مبارک رمضان جایگاه عفو و گذشت است حتی برای اموات که بسیاری از اموات در ماه مبارک رمضان از جهنم خلاصی پیدا میکنند و لذا میگویند اموات به کسانی که در این دنیا هستند التماس میکنند که آنها را هم فراموش نکنند و یادآوری کنند.
لذا در یک دعای دیگر میبینیم اولین دعایی که سفارش شده است بعد از هر نماز خوانده شود، این است که: خدایا بر کسانی که از دنیا رفتند بر قبور آنها سرور و شادی مرحمت کن و این نشان میدهد محل عفو و گذشت است و اینجا هم از خدای متعال میخواهیم که خدایا ما را بیامرز. نکتهای میخواهم بگویم و آن این است که این دعا را اولیا و بزرگان ما بیان فرمودند فقط برای روز اول نیست لذا توصیه جدی به همه عزیزان دارم که هر روز و هر ساعت، هر زمانی که یادشان آمد در ماه مبارک رمضان دعای روز اول ماه مبارک را بخوانند.
انتهای پیام/
منبع: فارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۷۲۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مصحف شریف « قرآن مبارک » چه ویژگیهایی دارد؟
مهدی فیض، موسس اندیشکده قرآنی تدبر در برنامه «سلام خبرنگار» شبکه خبر درمورد ویژگیهای مصحف شریف قرآن گفت: مصحف جدیدی از قرآن کریم برای علاقهمندان به ساحت قدسی قرآن تحت عنوان قرآن مبارک عرضه شده است که برای اولین بار، با حفظ توالی سورهها و حفظ پیوستگی آیات به صورت موضوعی صفحهبندی شده است. یعنی هر صفحه با موضوع واحدی آغاز میشود و با همان موضوع نیز، تمام میشود؛ به طوریکه وقتی تلاوتکننده یک صفحه را تلاوت میکند با موضوع یگانه خوانده میشود.
موسس اندیشکده قرآنی تدبر عنوان کرد: مثلاً وقتی صفحهای با موضوع مربوط به احکام روزه آغاز شده است با همان موضوع تمام میشود و صفحه بعد، موضوع دیگری است. چون خود سورههای قرآن موضوعات متعددی را مطرح کردهاند و معمولاً وقتی افراد یک صفحه را میخوانند احساس میکنند آن صفحه از یک موضوع به موضوع دیگر پریده است. برای اینکه چنین حس نادرستی به وجود نیاید ما در هر صفحه، موضوع واحدی را قرار دادهایم و طبیعتاً حجم صفحهها با هم مساوی نیستند و به همین خاطر، با یک ساز و کاری همه صفحات را به گونهای نمایش دادهایم که این تساوی نبودن حجمها خیلی دیده نشوند.
فیض ادامه داد: ویژگی دیگری که دارد این است که عبارتهای کوتاه کوتاه به صورت ترجمه در مقابل قرار گرفتهاند. یعنی وقتی یک آیه به چهار عبارت کوتاه منتهی به فعل تبدیل شده است ترجمه فارسی این عبارتهای کوتاه در مقابلشان قرار میگیرند و در یک صفحه، هم عربی و هم فارسی را در جوار یکدیگر داریم و در نتیجه، ترجمه بسیار خوانا خواهد بود.
موسس اندیشکده قرآنی تدبر تصریح کرد: صفحهبندی رایج، صفحهبندی است که معمولاً خطاط بر اساس حجم صفحهای که بتواند خطاطی کند تنظیم میکند که از کدام آیه شروع شده و به کدام آیه تمام شود. اما ما محدودیت خطاطی و قرآنهای رایج عثمان طاها را کنار گذاشتهایم و صفحهبندی ما تابع صفحهبندی رایج مخصوصاً عثمان طاها نیست. هرچند صفحهبندی عثمان طاها را در کنارش درج کردهایم تا با این صفحات ارتباط برقرار شود. اما از آنجایی که ابتدای سوره بقره، سه گروه معرفی شدهاند: مومنان، کافران و منافقان. این ۲۱ آیه، دو صفحه قرآن ما شدهاند و صفحه بعد، موضوع عوض میشود و در صفحه بعد، شاهد موضوع کاملاً جدیدی هستیم و در نهایت، این قرآن دارای ۶۲۴ صفحه است و در مقایسه با قرآنهای دیگر، ۲۰ صفحه بیشتر است و در پایان، فهرست موضوعی آمده است که اگر کسی خواست مشاهده کند چه موضوعی در کدام صفحه قرار دارد، میتواند به آن فهرست مراجعه کند و درواقع، این فهرست به پیدا کردن موضوع کمک میکند.
فیض افزود: ۲ هزار و پانصد نسخه از این قرآن چاپ شد و برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی قرآن عرضه شد و الحمدلله، استقبال خوبی از آن صورت گرفت و به دلیل ایام نوروز و این که در چنین ایامی، مراسم رونماییهای رسمی کار سختی است این رونمایی را به بعد از عید موکول کردیم.
خبرنگار: فاطیما میرزایی
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت